Powered By Blogger

piątek, 28 czerwca 2019

"Kłamca" - Jakub Ćwiek

Tytuł: „Kłamca” 
Autor: Jakub Ćwiek 
Wydawnictwo: SQN 
Ilość stron: 304 
Ocena: 7/10
 Opis 
Jest jeden Bóg... 
To znaczy był, bo odszedł i dziś nikt nie wie, gdzie się podziewa. 
Zanim jednak zniknął na dobre, dał ludziom wyobraźnię, wolną wolę i siłę wiary, a ci wykorzystali owe dary, by stworzyć sobie nowych bogów, półbogów, tytanów i innych, którzy zasiedlili ziemię i wprowadzili nowe porządki. Aniołowie potrzebują sojusznika, którego nie obowiązują ich rygorystyczne zasady i prawa. Kogoś, kto pomoże im wygrywać w toczących się na ziemi starciach i bez problemu odnajdzie się zarówno pośród istot mitycznych, jak i współczesnych ludzi. 
Wybór archaniołów pada na Lokiego, boga ognia i kłamstwa z panteonu Asów. Współpraca zaczyna się obiecująco, ale czy ktoś taki jak on da się długo trzymać na krótkiej smyczy? 
/Powyższy opis pochodzi od wydawcy./
Moja opinia 
Za serię „Kłamca” Jakuba Ćwieka chciałam zabrać się już dawno, ale zawsze coś innego wpadało mi do ręki, gdy nadchodził czas wyboru kolejnej lektury. Nie wiem jak długo jeszcze odkładałabym spotkanie z nordyckim bogiem, gdyby nie pojawienie się tej serii na portalu CzytamPierwszy. Dlatego dziękuję załodze, za wprowadzenie Lokiego do ich zespołu. 

Tytułowy Kłamca to postać zaczerpnięta z mitologii nordyckiej, która zaliczana jest w poczet bogów. Słynie z oszustwa i przebiegłości, ale bogowie na wiele jego występków przymykali oko. Do czasu. W końcu został przykuty do skały i cierpiał katusze, gdy jad węża znajdującego się nad nim, dotykał jego twarzy.

Z oków uwalniają go aniołowie, którzy pokonują nordyckie bóstwa i niszczą ich siedzibę rozpoczynając Ragnarok (widziany oczami autora). 
Loki dzięki swoim zdolnością zmieniania kształtów oraz płci, jest doskonałym agentem w rękach Aniołów. Ale podobnie jak za czasów Odyna, również teraz sam sobie jest panem i władcą. I zmieniać tego nie zamierza. Podejmuje zadania zlecane mu przez Anioły, ale tylko za ustaloną przez niego stawkę. 


Loki pozbawiony jest empatii i uczuć. Jego hedonistyczne nastawienie do życia i przedmiotowe
traktowanie kobiet denerwowało mnie strasznie. Trudno mi było go zatem polubić jako bohatera, a co dopiero się z nim utożsamić. Jednak ma on w sobie coś, co sprawiało, że mu kibicowałam. Może przez to specyficzne poczucie humoru albo ogromną wyobraźnię, która pozwalała mu wyjść zwycięsko z każdej zleconej mu roboty? A nie oszukujmy się, trafiały mu się same podłe sprawy. W myśl powiedzenia „Gdzie diabeł nie może, tam babę pośle”, autor mruży do nas oko i nasuwa nam się na myśl nowe adekwatne do treści powieści: „Gdzie anioły nie mogą, tam Kłamcę poślą”.

Powieść składa się z kilkunastu odrębnych opowiadań. Mnie bardziej by się podobała powieść w całości przedstawiająca jedną historię, ale dzięki takiemu zabiegowi całkiem dobrze poznajemy charakter głównego bohatera. Dowiadujemy się jak trafił na usługi Aniołów, jaka waluta jest w stanie go skłonić do podjęcia tych najgorszych zadań, co robi w wolnym czasie i jak jego niczym nieograniczona wyobraźnia wpływa na rozwiązanie problemów. Powieść czyta się szybko, a zadziorny styl bycia Lokiego i zabawne dialogi są mocną stroną tej książki. 

„Kłamca” to idealna pozycja dla osób lubujących się w powieściach fantasy, które dodatkowo chcą poznać bliżej postać z mitologii nordyckiej. Zbiór kilkunastu opowiadań wprowadza czytelnika w świat aniołów, bogów z różnych religii dając możliwość towarzyszenia Lokiemu w jego zleceniach. Poczucie humoru protagonisty oraz jego sarkastyczne uwagi i oryginalne pomysły tworzą zgraną kompozycję i wielką zachętę do poznania kolejnych części. 

Książkę odebrałam za punkty w portalu Czytam Pierwszy
Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl





 

9 komentarzy:

  1. Świetna seria! Bardzo ją lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dużo dobrego słyszałam o tej serii i chyba od niej właśnie, rozpoczną poznawanie twórczości autora. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Nazwisko autora znam ale tylko tyle ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo, bardzo, bardzo chce przeczytac

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię opowiadania, a tematyka też mi odpowiada, więc chętnie przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Już od tak dawna mam zapisaną tę serię, aby ją przeczytać, że aż wstyd mi o tym pisać. Słyszałam, że jest genialna i tak koniecznie muszę ją przeczytać. Kiedy? Nie mam bladego pojęcia, ale na pewno kiedyś TO nastąpi ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. muszę się wreszcie zapoznać z ową pozycją bo już któryś raz słyszę same pozytywy o tej pozycji:) obserwuję z miłą chęcią i zapraszam serdecznie do siebie;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam tego Lokiego! Mimo że tak jak wspominasz, nie wzbudza on sympatii, to mimo wszystko kibicowałam mu przez całą książkę :D Połączenie wielu mitologii było strzałem w dziesiątkę! Muszę w końcu zabrać się za kolejne tomy :) Mam nadzieję, że są tak niesamowite, jak ten ♥ :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawie sie zapowiada :)

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że tutaj jesteś!
Zostaw po sobie ślad, a na pewno Cię odwiedzę.
Podziel się swoją opinią :)