Powered By Blogger

poniedziałek, 16 marca 2020

„Rozmowy z seryjnymi mordercami. Mrożące krew w żyłach studium zwyrodnialców." - Christopher Berry-Dee

Tytuł: „Rozmowy z seryjnymi mordercami. Mrożące krew w żyłach studium zwyrodnialców."
Autor: Christopher Berry-Dee 
Wydawnictwo: Czarna Owca 
Ilość stron: 352 
Ocena:8/10
 Opis 
Christopher Berry-Dee to człowiek rozmawiający z seryjnymi zabójcami. Jako światowej sławy kryminolog śledczy zdobył zaufanie morderców z różnych kontynentów, odwiedzał ściśle strzeżone więzienia, w których przebywają, i szczegółowo dyskutował o ich potwornych zbrodniach. 
Unikatowe wywiady przeprowadzone przez autora w kilkunastu najcięższych zakładach karnych świata, rejestrowane na taśmie magnetofonowej i filmowej, zawierają opisy przerażających czynów. 
Christopher Berry-Dee przetworzył je w zdumiewającą książkę, która natychmiast stała się klasyką reportażu kryminalnego. Nie tylko opisuje spotkania z najbardziej amoralnymi ludźmi na świecie, ale także przytacza ich własne relacje na temat dokonanych przestępstw. Daje w ten sposób czytelnikom wgląd w psychikę ludzi, którzy popełnili najgorszą możliwą zbrodnię – bezlitośnie pozbawili życia inną istotę ludzką. 
/opis pochodzi od wydawcy/
Moja ocena 
Od dawna interesuję się tematyką kryminalną i zastanawiam się często, co decyduje o tym, że człowiek staje się bestią. Z jednej strony przeraża mnie potworność dokonanych przez morderców zbrodni, z drugiej strony jestem ogromnie ciekawa co nimi kierowało. Dlatego gdy zobaczyłam, że Wydawnictwo Czarna Owca wydała książkę „Rozmowy z seryjnymi mordercami”, nie mogłam przejść obok niej obojętnie! Dodam tylko, że jest to pierwsza książka z serii reportaży kryminalnych, które wydawnictwo ma w planach wydać. Więc dla wszystkich czytelników, interesujących się ludzką psychiką, jest to seria obowiązkowa. 


Książka zawiera 8 sylwetek seryjnych morderców, w tym jedną kobietę. Niektóre ze spraw były mi już znane np. zabójstwo całej rodziny dokonane przez Ronalda Josepha „Butcha” DeFeo Juniora, które stało się inspiracją do napisania książki „Amitiville Horror” oraz licznych ekranizacji, czy sprawa Aileen Carol Wurnos, która również doczekała się ekranizacji w filmie pod tytułem „Monster”. Najbardziej zagadkową sprawą dla mnie okazało się śledztwo w sprawie Douglasa Daniela Clarka. Jest ona o tyle ciekawa, że nie mamy pewności czy na karę śmierci został skazany właściwy człowiek. Owszem, często się zdarza, że przestępcy w rozmowach czy wywiadach zarzekają się, że są niewinni. Jednak w tej sprawie bardzo wiele dowodów wskazuje na to, że oskarżony nie mógł liczyć na sprawiedliwy proces. Dlaczego? Dowiecie się z tej publikacji. 

Mimo, że tytuł książki wskazuje na wywiady z seryjnymi mordercami, tak naprawdę znajdziemy tutaj tylko cytaty z przeprowadzonych przez autora rozmów ze skazańcami. Więc jeśli ktoś nastawia się na zapis tych spotkań słowo w słowo, to się rozczaruje. To jest raczej przedstawienie sylwetek groźnych ludzi, poczynając od opisu ich dzieciństwa, poprzez poczynione zbrodnie, aż do procesów sądowych i osadzenia ich w więzieniach. Czy to jednak wpływa negatywnie na odbiór tej książki? W moim odczuciu nie. Nadal jest to publikacja mocna, budząca grozę tym większą, że czytamy o prawdziwych sprawach, o ludziach z krwi i kości, którzy mogą znajdować się wśród nas. Autor próbuje znaleźć zależności, które miały wpływ na zachowanie opisywanych bestii. Znajdziemy tutaj również rozważania na temat wpływu zespołu Jacobsa, na rozwijanie się patologicznych zachowań. Z przytoczonych w tej publikacji portretów morderców wynika, że każdy z nich miał trudne dzieciństwo pełne przemocy fizycznej i psychicznej, braku opieki, empatii i wsparcia ze strony kochających opiekunów. 

„Rozmowy z seryjnymi mordercami” to mocna pozycja. Zawiera w sobie przerażające i brutalne opisy zbrodni dokonywanych przez bezwzględnych ludzi, którzy nie czują wyrzutów sumienia. Wielu z nich nie żałuje swoich czynów i deklaruje, że jeśli wyszliby z więzienia zabijaliby nadal. Czytając tę książkę dowiemy się również, jakie błędy popełniał wymiar sprawiedliwości, ułatwiając mordercom czynienie zła. Jest to lektura dla osób o mocnych nerwach i ciekawych co dzieje się w psychice psychopatów. 

Za egzemplarz do recenzji bardzo dziękuję
Wydawnictwu Czarna Owca!
 

11 komentarzy:

  1. Jako psycholog chce poznać ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Od czasu do czasu zaglądam do tego typu, mocnych książek. Poza tym, nie od dzisiaj wiadomo, że zło nas fascynuje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moją uwagę odwrócił kot - jutro będzie u mnie cos dla kociarzy :D
    Co do książki to myślę, że warto dać jej szansę o ile jest się zainteresowanym gatunkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio u Ciebie coraz mroczniej! :D Książka brzmi bardzo ciekawie, widzę też, że bardzo Ci się spodobała, więc z całą pewnością będę miała ją na uwadze, ale choć bardzo lubię ten klimat to tyle książek (również z tego tematu jak np. Mindhunter!) na mnie czeka, że nie wiem kiedy ja to wszystko przeczytam! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Chętnie wrzucę na swoją liste ten tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka nie dla mnie, temat nie ciekawi mnie w najmniejszym stopniu, ale kiciuś piękny :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chętnie przeczytałabym tę książkę, żeby dowiedzieć się, co kierowało tymi ludźmi, ale opisy zbrodni raczej omijałabym szerokim łukiem...

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaciekawiłaś mnie i to bardzo :) Lubię takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  9. Temat chwytliwi. Na pewno znajdzie sie wielu, ktorzy beda chcieli zaspokoic ciekawość

    OdpowiedzUsuń
  10. To chyba nie do końca moje klimaty. Nie to, że zbyt mroczno, po prostu kompletnie mnie ten temat nie interesuje :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kocham kociaka!
    Co do samej książki, właśnie mam ją na półce i czeka grzecznie na swoją kolejkę. To nic, że zamówiłam już kolejną pozycję tego autora z tego samego cyklu – całkowicie w ciemno! Otóż odnajduje się już od dłuższego czasu w tej tematyce i nawet nie zliczę ile takowych książek mam (a ich tylko przybywa). Bardzo się cieszę, że polskie wydawnictwa idą w tę stronę, chcąc nie chcąc brakowało mi trochę typu literatury na rynku!

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że tutaj jesteś!
Zostaw po sobie ślad, a na pewno Cię odwiedzę.
Podziel się swoją opinią :)