Powered By Blogger

środa, 23 października 2019

"Czarnobyl. Instrukcja przetrwania" - Kate Brown

Tytuł: „Czarnobyl. Instrukcja przetrwania” 
Autor: Kate Brown 
Wydawnictwo: Czarne 
Ilość stron: 496
Ocena: 8/10
Opis 
26 kwietnia 1986 roku w Czarnobylu miała miejsce największa w dziejach katastrofa elektrowni jądrowej. Natychmiast rozpoczęła się gigantyczna akcja ratunkowa, a przez kolejne miesiące lekarze i niektórzy działacze partyjni z ogromnym poświęceniem walczyli o to, by zminimalizować wpływ eksplozji na zdrowie ludności zamieszkującej skażone tereny. Jednak równocześnie trwała inna akcja – propagandowa – której stawką były nie tylko interesy Związku Radzieckiego, lecz także wszystkich państw wykorzystujących energię jądrową. 
Kate Brown spędziła lata, wertując dokumenty w archiwach, przeprowadziła setki wywiadów z mieszkańcami Strefy Wykluczenia, z politykami, radzieckimi i zagranicznymi specjalistami od atomu. W efekcie szczegółowo opisała wydarzenia, które nastąpiły po katastrofie, ale przede wszystkim przygotowała wstrząsającą relację z tego, jak (i dlaczego) rządzący, ludzie nauki i media całego świata wspólnie wykreowali tę opowieść o Czarnobylu, którą znamy do dziś. 
/opis pochodzi od wydawcy/
Moja ocena 
Na ten tytuł czaiłam się już dawno. Niezwykle interesują mnie wszystkie publikacje o katastrofie w Czarnobylu. A jeśli do tego dodać reportaż wydany przez Wydawnictwo Czarne, to ja nie mam żadnych zastrzeżeń! 


Książka napisana przez Kate Brown, nie opisuje nam przyczyn ani przebiegu katastrofy reaktora czwartego w czarnobylskiej elektrowni atomowej. To zdarzenie przyjmuje za fakt. Bardziej interesuje ją jakie działania podjęły władze ZSRR, by ocalić ludzi przed skutkami radioaktywnych opadów i promieniowaniu na skażonych terenach. W tym celu przekopuje się przez tony akt i dokumentów, które za czasów związku radzieckiego zostały utajnione, przechadza się po czerwonym lesie w towarzystwie naukowców, rozmawia z ludźmi mieszkającymi na skażonych terenach, a wszystko to z licznikiem Geigera w dłoni by zmierzyć stopień napromieniowania, który nadal w niektórych miejscach jest zaskakująco wysoki. 

„Czarnobyl. Instrukcja przetrwania” to przerażający reportaż o codziennym życiu po wybuchu
reaktora jądrowego. O skutkach zjedzenia napromieniowanej żywności i wzroście zachorowań na choroby tarczycy. O kłamstwach jakimi przez lata karmiły nas władze ZSRR, ale i amerykańscy naukowcy, byleby tylko nie zrazić ludzi do energii atomowej. O cierpieniu z jakim musieli się zmierzyć bliscy ‘likwidatorów’ katastrofy. Ale i o przywiązaniu do swojej ziemi, o poczuciu przynależności, o chęci przetrwania pomimo wszystko. 
A przede wszystkim o prawdzie, która na wiele lat została utajniona i przemilczana, a dzięki determinacji autorki ma szansę trafić do szerokiego grona odbiorców. 
Dla mnie obcowanie z tą książką to była podróż pełna niedowierzania i smutku. Skutki katastrofy jeszcze długo będą miały wpływ na nasze życie powodując choroby, przez napromieniowaną żywność dopuszczoną do spożycia. Warto poznać treść tej publikacji, by być świadomym zagrożenia z jakim przyszło nam się zmierzyć.


 


9 komentarzy:

  1. Ta książka na pewno wywołałaby we mnie wiele przerażających uczuć. A na taką muszę mieć odpowiedni nastrój.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam już trochę o tym reportażu i mam go w planach. Jestem bardzo ciekawa tej publikacji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ważny temat, więc jestem zainteresowana lekturą książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam już kilka tytułów o tej katastrofie na swojej liście. Nie wiem czy akurat po tą sięgnę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  5. Publikacja gorąca zważywszy, iż całkiem niedawno pojawił się serial na HBO, a Ukraina postanowiła na zgliszczach Czarnobyla stworzyć muzeum, które jest bardzo oblegane.
    Dla mnie tamten czas to masakra, nieprzyjemny posmak płynu i strach , co dalej???

    OdpowiedzUsuń
  6. Będę musiała przeczytać, bo sama tematyka jest dla mnie interesująca :)

    www.whothatgirl.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Publikacja na którą trzeba mieć ochotę... musi przyjść odpowiedni czas

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo chcę przeczytać tę książkę!

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że tutaj jesteś!
Zostaw po sobie ślad, a na pewno Cię odwiedzę.
Podziel się swoją opinią :)