Powered By Blogger

piątek, 13 lipca 2018

Without Merit

Tytuł: „Without Merit”
Autor: Colleen Hoover
Wydawnictwo: Moondrive
Ilość stron: 317
Ocena: 9/10


Opis

Siedemnastoletnia Merit na pewno nie ma normalnego życia. Jej schorowana matka mieszka w piwnicy, a ojciec na górze – z nową żoną i dziećmi z obu małżeństw. Jej siostra bliźniaczka, śliczna Honor, to chodzący ideał, a brat Utah – nieznośny perfekcjonista. Merit czuje, że jest ich zupełnym przeciwieństwem, że wciąż robi coś nie tak, jak powinna, a na dodatek stale przydarza jej się coś złego.

Najbardziej bolesne są dla niej jednak kolejne tajemnice, które coraz bardziej oddalają od siebie członków rodziny. W tym sekret samej Merit: dziewczyna zakochuje się w chłopaku swojej siostry. Sytuacja zaczyna ją przerastać. Rezygnuje ze szkoły, zaszywa się w domu i po cichu „znika z własnego życia”, a w końcu postanawia opuścić dom na zawsze. Jednak jej plan nie wypala i musi zdecydować… czy może dać drugą szansę nie tylko swojej rodzinie, ale również sobie. 

/opis z książki/

„Nie podkreślaj swojej obecności. Spraw, by czuło się twoja nieobecność.” 

Moja opinia 

Merit wychowuje się w dziwnej rodzinie. Relacje między domownikami są bardzo skomplikowane. Pomimo, że ma dwójkę braci i siostrę bliźniaczkę, dziewczyna czuje się niesamowicie samotna. Gorzej. Merit ma wrażenie, że nikt nie zauważyłby jej zniknięcia. Podejmuje nawet mały eksperyment. Przestaje uczestniczyć w rozmowach rodziny, ale jedyną osobą, która to zauważa jest chłopak jej siostry. No właśnie. Która siostra robi drugiej takie świństwo i darzy uczuciem tego samego chłopaka? Co gorsza obiekt westchnień Merit, dość szybko zaczyna mieszkać w tym samym domu i jego obecność jest trudna do zniesienia. Ale to jeszcze nie koniec problemów, które ujrzą światło dzienne. To dopiero początek. Colleen Hoover ma lekkość pióra, która sprawia, że przez powieść się płynie. Rozdziały są krótkie, a przez to książka nie męczy. Historia jest opowiadana z punktu widzenia Merit, i mimo, że jest tutaj dużo opisów, to dziewczyna jest bardzo dobrym obserwatorem i jej przemyślenia są bardzo trafne.
Mamy też ciekawe i wyraziste postacie, których przy bliższym poznaniu nie sposób nie lubić. A mimo, że jest ich sporo, to każdego z nich Merit nam przedstawi, ze swojej perspektywy.

Na początku poznajemy dotychczasowe życie rodziny Vossów i ich zawiłe relacje rodzinne. Gdy już zorientujemy się w trudnej sytuacji, zaczyna się dziać. I dzieje się aż do końca. Autorka co chwile zaskakuje nas odkrywaniem nowych tajemnic, które szokują.

Doceniam poruszanie trudnych tematów, jakie powinny zostać omówione z młodzieżą (bo właśnie do młodzieży książka jest skierowana), ale mam wrażenie, że Hoover trochę przesadziła z ilością problemów jakie skumulowały się w tej rodzinie. Chęć upieczenia dwóch (a może i kilkunastu) pieczeni przy jednym ogniu, w mojej ocenie trochę za bardzo namieszał w powieści. Nadał jej wręcz absurdalny wydźwięk. Ale całość czytało się bardzo przyjemnie, a dialogi między członkami rodziny nie raz wywoływały we mnie śmiech.

  „Nie każdy błąd zasługuje na konsekwencje. Czasem jedyne, na co zasługuje, to przebaczenie.”

  „Without Merit” to dobrze napisana książka dla młodzieży, opisująca ważne i nurtujące ich problemy. Od trudnych relacji rodziców z nastolatkami, przez rozterki młodych ludzi, po świadomość, że wiele zależy od nas i od tego czy będziemy umieli spojrzeć na innych i świat z innej perspektywy. Autorka zwraca uwagę, że każdy ma jakiś problem, ale by móc go przezwyciężyć należy najpierw zaakceptować siebie.Zachęcam do przeczytania!

7 komentarzy:

  1. Czytałam jedną książkę tej autorki i mówiąc szczerze nie podobała mi się i od tamtego czasu zbieram się za kolejną mając nadzieję, że mi się spodoba.
    Myślę, że to nie będzie ta książka, ponieważ w recenzji wspominasz o absurdalnym wydźwięku przez zbyt duże nagromadzenie problemów.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawi mnie ta książka, a poza tym to Hoover, czyli autorka, której nie odpuszczę i czytam wszystko jak leci ;) "Without Merit" na pewno prędzej czy później trafi w moje łapki :)
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w planach poznanie twórczości autorki. Jestem bardzo ciekawa jej książek. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno przeczytam :) Lubię styl Hoover.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam książki tej Pani i już nie mogę doczekać się, aż sięgnę po tę pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. No tak, ja jakoś nie uległam Hooveromanii, ale z drugiej strony ja po prostu nie przepadam za książkami przesyconymi erotyką. Ta na taką się nie zapowiada, więc może byłoby to paradoksalnie coś dla mnie, choć to o czym napisałaś, o zbyt dużym przydziale nieszczęść i problemów na osobę to coś czego bardzo nie lubię, więc... Chyba jestem w punkcie wyjścia. :P Ale świetna, wartościowa recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  7. Kurczę, już sam opis wskazuje na to, że główna bohaterka wychowuje się w bardzo dziwnej rodzinie! Współczuję jej i nie dziwię się, że chciała uciec.
    Myślę, że morał z tej książki może być naprawdę interesujący. Osobiśćie czytałam tylko jedną książkę od Colleen Hoover, ale przymierzam się do kolejnych, które stoją już na półkach. Na tą również znajdzie się miejsce :)).

    ~ Marlena Marlu
    http://demoniczne-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że tutaj jesteś!
Zostaw po sobie ślad, a na pewno Cię odwiedzę.
Podziel się swoją opinią :)